<<

Lood accu laad TIP
pa0nhc 20160124

Op de site van een Pride scootmobiel leverancier werd vermeld, dat de accu's niet te lang geladen mogen worden, omdat de accu's dan "kapot" zouden gaan. Dat is onzin.

http://batterymaximizer.com/index_htm_files/Battery%20Maximizer%20Mobility%20Charger%20Manual%200911.pdf

" The Battery Maximizer Mobility Charger is a safe, fully automatic, efficient, multi-stage full switching charger. It is designed to properly charge VRLA / SLA / AGM / Gel lead-acid batteries without having to worry about overcharging. "

De levensduur van de in scootmobielen gebruikte, volledig gesloten glas vlies accu's, wordt mijns inziens juist verlengd, door ze zo veel mogelijk met de lader en het lichtnet te verbonden te laten. Goed onderhouden is (volgens accu  leveranciers) van een dergelijke accu een levensduur tot 10 jaar mogelijk.

   Hoe:
De bovengenoemde lader (en alle moderne lood accu laders) bevatten een microprocessor. Ze laden "multi-stage"±
- Het laden begint met stroombegrenzing (bv. 0,1-0,3 C , hier 5A).
- Zodra de accuspanning tot bv. 29.4 V (=2.45V/cell) gestegen is treedt, totdat de accu bijna vol is, spanning begrenzing en geleidelijke stroom vermindering op.
- Zodra de stroom tot bv. 0,02 C gedaald is, wordt de laadspanning verlaagd tot 27.6 V (2.30V/cell).
- De laadstroom vermindert meteen sterk, en daarna geleidelijk verder tot een waarde die ongeveer de zelfontlading van de accu compenseert.

De eindspanning is dus 27,6V, waardoor overmatige gasvorming, en dus overladen onmogelijk is.

    Ongelijke celspanning:
Een 24V loodaccu bevat 12 cellen van 2V. Eventuele kleine verschillen in celspanningen in één accu worden volgens mij, door de accu continue aan de lader aangesloten te laten, geleidelijk verkleind, omdat de cel met lagere klemspanning langzaam nageladen wordt. Zo wordt voorkomen dat die cel, na herhaaldelijk diep ontladen en weer kort laden, als eerste geheel ontladen is, met als resultaat dat de accu onmiddellijk wel defect raakt.

    Vorst bestendigheid:
Alle volledig geladen accu cellen bevatten zwavelzuur met een dichtheid van 1,28. Volgens accu fabrikant gegevens is een geladen accu tegen minstens 25C vorst bestand.

Een volledig ontladen cel bevat geen zwavelzuur meer, maar water. Dat bevriest al bij 0C, met een defecte accu tot gevolg.

Laden dus.