<<

Goedkope ontstoorde 12V / 38A voeding voor een 100W zendontvanger.
pa0nhc 20150803 / 0908 20160914 20170708

Moderne schakelende computer voedingen hebben een hoog (85%) rendement. Ze zijn zuinig, koel en stil. De afmetingen zijn zeer compact, en de prijs is laag (60 Euro). In vergelijking met speciale merk voedingen voor amateur radio apparatuur, een koopje. Een nadeel is de hoeveelheid HFstoring die ze produceren. Maar dat is te verhelpen.

Ik gebruik een 12V/38A Thermaltake PC voeding type "Hamburg" om mijn Kenwood TS-57D transceiver, en een TFT monitor te voeden. Na het aanbrengen van onderstaande aanpassingen, is bij mij, op 80m en 40m luisterend met de loop, geen storing uit de voeding te horen.

Deze door Conrad.nl geleverde voeding is van Duitse origine, wat vertrouwen wekt aangaande de kwaliteit van de ontstoring volgens Europese normen. Vele voedingen schakelen met ca. 60kHz of 30kHz. Deze voeding schakelt met ca.99kHz, waardoor de harmonischen ervan verder uit elkaar liggen. Na 10 minuten continue gezonden te hebben met 100W output, bleef de voeding koud, en liep de ventilator nog steeds onhoorbaar met het laagste toerental. De uitgangspanning van deze voeding is slechts 12,1V, en kan niet verhoogd worden. Mijn TS570 scheen hier geen hinder van te ondervinden. Door andere amateurs gegeven modulatie rapporten vermeldden geen afwijkingen. Alleen dimt de display tijdens moduleren iets. Een voordeel van die krappe spanning is echter, dat de zendontvanger duidelijk minder warm wordt.


Alle uitgaande (12v / 5V / 3,3V) draden zijn verwijderd en vervangen door dikke +12V en -12V draden.

        Het aanpassen van de bedrading en het ontstoren :
- Open de behuizing.
- Knip de groene (power on) draad op enkele cm na af, en verbind die met de dichtst bijzijnde massa schroef.
- Knip de bruine (3,3V sense) en de oranje (+3,3V) draden op enkele cm na af.
- Verbind bruin met een oranje en isoleer dit.
- Schroef de print los.
- Verwijderde vanaf de print alle overige (geel, rood, zwart, oranje) uitgaande draden.
- Verwijder de kabelboom.
- Verbind op de print alle +12V aansluitingen door.
- Verbind op de print alle - 12V aansluitingen door.
- Soldeer een kleine filmcondensator van 100nF / 63V direct tussen -12V en + 12V.
- Soldeer in de ontstane vrije 12V aansluitpunten de uitgaande +12V en -12V ader paren.

Voor de +12V uitgaande draad gebruikte ik dik rood tweelingsnoer, met beide aders parallel. 
Voor de -12V uitgaande draad gebruikte ik dik zwart tweelingsnoer, met beide aders parallel. 
Gebruik bv. dik luidspreker kabel.

- Schroef de print vast.
- Controleer op kortsluitingen.
- Schroef de behuizing dicht.
Let er op dat het snoertje van de ventilator niet dicht langs de ventilatorbladen loopt. Dit wordt anders hoorbaar als een zoemend bijgeluid.
De beide delen van de behuizing moeten elektrisch goed contact met elkaar maken (ivm storing).

Ontstoren.

Belangrijk :
De volledige voeding wordt voor HF stoor signalen ge´soleerd.
- de ingang
- de uitgang
- de metalen behuizing.

    Dit wordt bereikt door :
1. de 12V aders ieder afzonderlijk dmv. ferriet voor HF te onderbreken
2. de 220V~ aders gezamenlijk dmv. ferriet voor HF te onderbreken 
3. de met het lichtnet verbonden veiligheid aarde niet aan te sluiten.

De behuizing van de voeding is dan voor HF van de omgeving ge´soleerd, maar toch voor 50Hz net spanning geaard via de -12V voeding kabel, en de geaarde transceiver. 
Zorg dus dat de ontvanger geaard is.


28B1020

        Ferriet.
De aders moeten zo vaak mogelijk door ferriet kernen heen gewikkeld kunnen worden. De beste ferriet kernen voor dit project bezitten een groot 18mm gat en hebben een hoge Ui waarde (3000 of meer). Als niet anders beschikbaar is, gebruikt u evt. ferriet kern met 12,8mm gat 28B1020 (Mouser).

        Net aansluiting.
1. Knip ca. 5cm vanaf de Euro apparaat stekker, het 3-aderige snoer af.
2. Monteer een kroonsteen, en schuif een passend stuk krimpkous over het overgebleven korte snoerdeel.

REM : Dit nu ingekorte stuk 3 aderige deel van het netsnoer wordt hierna dmv. een DUN 2-aderig netsnoer verlengd.
LET OP : de veiligheid aarde (geel / groen) wordt ge´soleerd, dus NIET verlengd.

3 .Wikkel een vrij uiteinde van een stuk DUN 2-aderig netsnoer minstens 4x door een ferriet kern.
4. Verbind dit vrije einde met de kroonsteen en het korte stuk Euro netsnoer.
5. Krimp het kous over de kroonsteen.

        Uitgang.
Gebruik evt. voor de +12V, en de -12V, ieder een stuk tweeling snoer (dik luidspreker kabel) met beide aders parallel geschakeld. 

6. Wikkel dicht bij de voeding, het +12V aderpaar zo vaak mogelijk door een ferriet kern.
7. Wikkel dicht bij de voeding, het  -12V aderpaar zo vaak mogelijk door een andere ferriet kern .

8. Wikkel dicht bij de zendontvanger, de +12V en -12V draden gezamenlijk 2x door een ferriet kern.

9. Stel de voeding ge´soleerd op. De kast van de voeding mag nergens elektrisch contact mee maken. 

10. Zorg dat de ontvanger geaard is.

        Aarding.
Om veiligheid redenen moet de ontvanger altijd via de antenne installatie geaard zijn. Na het verwijderen van de aarding, en het aanbrengen van de ferriet kernen, is de voeding voor hoogfrequent spanningen en stromen ge´soleerd van het lichtnet, en van de zend ontvanger. Voor 50Hz is de voeding echter nog via de -12V draad met de zendontvanger verbonden en daar met aarde, en zo beveiligd tegen inwendige kortsluiting met het lichtnet.