<<

Goedkope 12V / 38A voeding voor een 100W zendontvanger.
pa0nhc 20150803/0908 20160914

Moderne schakelende computer voedingen hebben een hoog (85%) rendement. Ze zijn zuinig, koel en stil. De afmetingen zijn zeer compact, en de prijs is laag (60 Euro). In vergelijking met speciale merk voedingen voor amateur radio apparatuur, een koopje. Een nadeel is de hoeveelheid HFstoring die ze produceren. Maar dat is te verhelpen.

Ik gebruik een 12V/38A Thermaltake PC voeding type "Hamburg" om mijn Kenwood TS-57D transceiver, en een TFT monitor te voeden. Na het aanbrengen van onderstaande aanpassingen, is bij mij, op 80m en 40m luisterend met de loop, geen storing uit de voeding te horen.

Deze door Conrad.nl geleverde voeding is van Duitse origine, wat vertrouwen wekt aangaande de kwaliteit van de ontstoring volgens Europese normen. Vele voedingen schakelen met ca. 60kHz of 30kHz. Deze voeding schakelt met ca.99kHz, waardoor de harmonischen ervan verder uit elkaar liggen. Na 10 minuten continue gezonden te hebben met 100W output, bleef de voeding koud, en liep de ventilator nog steeds onhoorbaar met het laagste toerental. De uitgangspanning van deze voeding is slechts 12,1V, en kan niet verhoogd worden. Mijn TS570 scheen hier geen hinder van te ondervinden. Door andere amateurs gegeven modulatie rapporten vermeldden geen afwijkingen. Alleen dimt de display tijdens moduleren iets. Een voordeel van die krappe spanning is echter, dat de zendontvanger duidelijk minder warm wordt.


Alle uitgaande draden zijn verwijderd en vervangen door dikke +12V en -12V draden.

        Het aanpassen van de bedrading en het ontstoren :
- Open de behuizing.
- Knip de groene (power on) draad op enkele cm na af, en verbind die met de dichtst bijzijnde massa schroef.
- Knip de bruine (3,3V sense) en de oranje (+3,3V) draden op enkele cm na af.
- Verbind bruin met een oranje en isoleer dit.
- Schroef de print los.
- Verwijderde vanaf de print alle overige (geel, rood, zwart, oranje) uitgaande draden.
- Verwijder de kabelboom.
- Verbind op de print alle +12V aansluitingen door.
- Verbind op de print alle - 12V aansluitingen door.
- Soldeer een kleine filmcondensator van 100nF / 63V direct tussen -12V en + 12V.
- Soldeer in de ontstane vrije 12V aansluitpunten de uitgaande +12V en -12V draden.

Voor de +12V uitgaande draad gebruikte ik dik rood tweelingsnoer, met beide aders parallel. Voor de -12V gebruikte ik dik zwart tweelingsnoer. Dik luidsprekerkabel is een alternatief.

- Schroef de print vast.
- Controleer op kortsluitingen.
- Schroef de behuizing dicht.

Let op dat het snoertje van de ventilator niet langs de ventilatorbladen loopt. Dit wordt anders hoorbaar als een zoemend bijgeluid.
De beide delen van de behuizing moeten elektrisch goed contact met elkaar maken (ivm storing).

Verbreek (zowel in de voeding als bij de transceiver)  elke verbinding met rand aarde.

1. Knip ca. 5cm vanaf de Eurostekker, het 3-aderige netsnoer af.
2. Schuif een passend stuk krimpkous over het overgebleven korte snoerdeel.
3. Verleng het overgebleven deel van het netsnoer, via een kroonsteen, met een dun 2-aderig net snoer.
4. Krimp het krimpkous over de kroonsteen.
5 .Wikkel, direct naast de kroonsteen, het netsnoer minstens 4x losjes door een grote ferriet klapkern (met 18mm gat).

De helften van alle klapkernen moeten altijd goed op elkaar aansluiten.Gebruik eventueel een wurgbandje om de klapkern.
Aan de buitenzijde van de klapkern moeten de snoer wikkelingen dicht tegen de klapkern aan liggen.
Gebruik eventueel ook daar een wurgbandje.

Gebruik voor de +12V, en de -12V, ieder een stuk parallel geschakeld DIK tweeling (luidspreker) snoer.

6. Wikkel vlak naast de voeding, de +12V en -12V draden gezamenlijk 2x door een ferriet klapkern met groot 18mm gat.

7. Wikkel vlak daarna :
        de +12V draad 2x door een ferriet klapkern met 13mm gat,
        de -12V draad 2x door een ander, tweede ferriet klapkern met 13mm gat.

8. Wikkel direct vlak naast de zendontvanger, de +12V en -12V draden gezamenlijk 2x door een ferriet klapkern met 18mm gat.
9. Stel de voeding ge´soleerd op, zodat de kast nergens elektrisch contact mee maakt. Nogmaals: de voeding NIET aarden.
10. Zorg dat de ontvanger geaard is.

        Aarding.
Om veiligheid redenen moet de ontvanger altijd via de antenne installatie geaard zijn. Na het verwijderen van de aarding, en het aanbrengen van de ferriet kernen, is de voeding voor hoogfrequent spanningen en stromen ge´soleerd van het lichtnet, en van de zend ontvanger. Voor 50Hz is de voeding echter nog via de -12V draad met de zendontvanger verbonden en daar met aarde, en zo beveiligd tegen inwendige kortsluiting met het lichtnet.