<<

pa0nhc actieve capacitieve 0,03-30MHz breedband DX-ontvang antenne.
Een sterk verbeterde versie van de pa0rdt "Miniwhip".
V8 2-170625

Voorlopige ontwikkel gegevens.

Na herhaalde aanvragen, komen binnenkort weer (vernieuwde) setjes printjes beschikbaar.

Op bestelling lever ik ook gebouwde en geteste setjes. Zonder behuizingen nog voeding. Zie foto's voor installatie voorbeelden. 

            Eigenschappen.
- Volledig in klasse A ingestelde elektronica.
- Nieuwe versie 8 : verbeterde instelling van de dual gate MOSfet, waardoor hogere steilheid.
- De grootst mogelijke sterk signaal verdraagzaamheid.
- Waardoor schone, IMD-vrije ontvangst tussen 30kHz en 30MHz.
- Niet de hardste signalen, maar wel de allerbeste signaal/ruis verhouding.
- Tansformator-loze, breedbandige signaal uitkoppeling met instelbare uitgang.
-
Één enkele dunne coax verbinding voor voeding en signaal overdracht.

- Er worden goed verkrijgbare halfgeleiders toegepast (BF998 en BD135-16/137-16/139-16).
- Makkelijk soldeerbare printjes door slechts één SMD onderdeel. Verder alleen bedrade standaard onderdelen.
- Met bestel gegevens voor onderdelen, en aanwijzingen voor goedkoop en effectief ontstoor materiaal.

        Let op :
Dit antennetje (zoals alle verticaal gepolariseerde antennes) is minder geschikt voor het beluisteren van regionaal korte golf radio verkeer (met name afstanden tussen 10km en 500km). Daarentegen geeft het zeer goede resultaten voor langere afstanden (afhankelijk van de vrije opstelling).

Benodigde externe voeding : 13,6V / 150mA, ruisvrij en met 0,2A gezekerd. Een ontwerp voor kleine, een ruis- en ratel vrij voeding staat hier.

De antenne eenheid.


Montage :
Het kan in een 40mm plastic buisje worden gemonteerd, met twee afstand busjes in de geïsoleerde gaten h1 en h3,
of aan de nok bij h1, hangend gelijmd aan een plastic dop.
GND moet met het geaarde mastje verbonden worden.

De combiner (combibox).


Deze combiner wordt bij de ontvanger en de externe voeding geplaatst.
LET OP: neem een zekering 0,2A op in serie met de +13,6V voeding lijn.
Montage in een afschermende metalen behuizing.


 

Elk antenne systeem presteert net zo goed als zijn plaatsing in de omgeving dat toestaat.

Lezen:
Theorie over de praktijk van de Miniwhip antenne (door pa3FWM).

Luisteren:
De breedband websdr van de universiteit Twente die met een MINIWHIP antenne alles ontvangt tussen 50kHz en 30MHz. 

- Installeer de antenne indien mogelijk :
   - zo hoog mogelijk
   - op een stoor vrije locatie
   - aan een stoorvrij geaard mastje (dat NIET verbonden is met de lichtnet veiligheid aarde)
   - zo ver mogelijk verwijderd van metalen oppervlakken en geleiders

- Verbind de massa aansluiting ("GND") van het printje via een korte draad met een stoorvrije aarde (dat geaarde mastje).
- Wikkel direct onder de antenne de coax enkele malen door een ferriet ring met hoge Ui-waarde (5000 of meer).

 Mijdt schakelende voedingen en plasma schermen. Het zijn vaak sterke breedband-jammers.

Storingarme ontvangst :

Zorg dat alle aard aansluitingen van deze antenne installatie uitsluitend met de aarde van de antenne unit verbonden zijn.
De veiligheid (lichtnet-) aarde mag dus NERGENS aangesloten zijn (ook niet bij de voeding of de ontvanger).

Voor uw veiligheid moet de gebruikte lichtnet groep wel voorzien zijn van een aardlek automaat.

Ontstoren:
Breng, voordat u de pluggen monteert, aan het begin en het einde van alle kabels een ferriet ring met hoge Ui waarde aan.
Wind de kabels zo mogelijk meerdere malen door het gat van de kern heen.
!! Als de kabel er bij voorbeeld 3x doorheen gaat, is dat 9x effectiever dan 1x er doorheen !!

Aanbevolen ferriet ringen :
Conrad.nl  BNR 534480
(verwijder evt. eerst de isolerende kappen).
Epcos (TDK) B64290-L618-X35
Conrad BNR 500683
Zij zijn leverbaar in meerdere maten.


De bevestiging van een mantelstromen sperrende ferriet ringkern op de coax :
Wikkel (voordat u de BNC plug monteert) de coax minstens 3x door het  gat van een ringkern met Ui= 3000 - 10.000 (bv. conrad BNR 534480).
De PVC buis behuizing moet lang genoeg zijn (25-30cm) om de ringkern te bevatten.
Gebruik goede kwaliteit (dubbel afgeschermde) dunne coax (3 - 5 mm dik).