<<

Pa0nhc 0,03-30MHz actieve capacitieve breedband DX-ontvang antenne.
Een sterk verbeterde versie van de pa0rdt "Miniwhip".
20170226 / 20170423

Eigenschappen v. 20160701 :
- In klasse A ingestelde elektronica, waardoor schone, IMD-vrije ontvangst
- Tansformatorloze, breedbandige signaal uitkoppeling
-
Één enkele dunne coax verbinding voor voeding en signaal overdracht.

-
Met aanwijzingen voor goedkoop effectief ontstoor materiaal.
- In deze versie worden goed verkrijgbare halfgeleiders toegepast (BF998 en BD139).
- Makkelijk soldeerbare printjes door slechts één SMD onderdeel.
    - Verder alleen bedrade onderdelen,
-     Aardpunten zijn voorzien van een "thermal relief line",

Benodigde voeding 13,6V / 150mA, met 0,2A gezekerd.
Een ontwerp voor een ruis- en ratel vrij voedinkje, staat hier.


De voorheen leverbare, professionele printjes zijn uitverkocht.
PDF maskers voor DIY printjes :

Miniwhip antenne eenheid BOTTOM copper PDF
Miniwhip Antenne eenheid TOP copper PDF

Miniwhip splitter BOTTOM copper PDF
Miniwhip splitter TOP copper PDF

PDF onderdelen lijst met bestel info
REM: gebruik folie condensatoren met geringe zelfinductie en hoge serie resonantie frequentie !
PDF montage en installatie handleiding


BELANGRIJK ivm. maximale prestatisch :
!! FET T1 moet 40mA piek kunnen trekken !! en een geringe ingang capaciteit hebben. Gebruik voor T1 dus geen Jfet.


De vernieuwde printjes voor de Miniwhip splitter en de antenne, versie 20160701.
Op de antenne print is h1 een ophang gat, en h2 een aarddraad aansluiting.
T2 wordt gekoeld door direct kontact met de print.


20160915:
Een BF998 dualgate mosfet wordt op de bovenzijde van de print, met beide gates aan eilandje "g1+g2" gesoldeerd.
Een BF999 is ook bruikbaar, maar moet onderste-boven gesoldeerd worden.
De aansluitpunten op het printje voor T1 zijn groot genoeg om evt. een ouder type dual gate MOSfet met aansluitdraden (BF961/982/40673) te kunnen solderen.

R2 bestaat uit twee weerstanden in serie.
Vervang eventueel de draadlus voor R2a door een extra weerstand, om de juiste drainstroom van T1 (20mA, Ur4=3.0V +-10%) in te stellen.
De waarde van R2a is afhankelijk van het FET type. Begin met 1Mohm.

Als vervanger voor T2 (BD139) zouden twee of drie stuks gepaarde 2N5550 parallel kunnen dienen.
Dan tien stuks aanschaffen en met een digitale multimeter gelijke transistors uitzoeken.
Een 2N4427 of 2N3866 met koelster is ook bruikbaar.

 


 

De signaal splitter (combibox).


Splitter schema.
LET OP: neem een zekering 0,2A op in serie met de +13,6V voeding lijn.



Dit nieuwe printje kan met twee M3 schroeven op de bodem van een Hammond 1590a metalen behuizing worden geschroefd.
Tussen het printje en de bodem van het doosje fungeren extra M3 moeren als afstand busjes tegen aardsluiting.
=> Voor L3,4 en C7 de aanbevolen componenten gebruiken (zie onderdelenlijst) <=
 

Elke antenne presteert maximaal zo goed als zijn installatie dat toelaat.

Lezen:
Theorie over de praktijk van de Miniwhip antenne (door pa3FWM).

Luisteren:
De breedband websdr van de universiteit Twente die met een MINIWHIP antenne alles ontvangt tussen 50kHz en 30MHz (boven 3MHz alleen geschikt voor DX) .

- Installeer de antenne indien mogelijk :
   - zo hoog mogelijk
   - op een stoor vrije locatie
   - aan een stoorvrij geaard mastje (dat NIET verbonden is met de lichtnet veiligheid aarde)
   - zo ver mogelijk verwijderd van metalen oppervlakken en geleiders

- Verbind de massa aansluiting ("GND") van het printje via een korte draad met een stoorvrije aarde (dat geaarde mastje).
- Wikkel direct onder de antenne de coax enkele malen door een ferriet ring met hoge Ui-waarde (5000 of meer).

 Mijdt schakelende voedingen en plasma schermen. Het zijn vaak sterke breedband-jammers.

Storingarme ontvangst :

Zorg dat alle aard aansluitingen van deze antenne installatie uitsluitend met de aarde van de antenne unit verbonden zijn.
De veiligheid (lichtnet-) aarde mag dus NERGENS aangesloten zijn (ook niet bij de voeding of de ontvanger).

Voor uw veiligheid moet de gebruikte lichtnet groep wel voorzien zijn van een aardlek automaat.

Ontstoren:
Breng, voordat u de pluggen monteert, aan het begin en het einde van alle kabels een ferriet ring met hoge Ui waarde aan.
Wind de kabels zo mogelijk meerdere malen door het gat van de kern heen.
!! Als de kabel er bij voorbeeld 3x doorheen gaat, is dat 9x effectiever dan 1x er doorheen !!

Aanbevolen ferriet ringen :
Conrad.nl  BNR 534480
(verwijder evt. eerst de isolerende kappen).
Epcos (TDK) B64290-L618-X35
Conrad BNR 500683
Zij zijn leverbaar in meerdere maten.


Direct onder de BNC plug is hier een ferriet ring (Ui=10.000) tegen mantelstromen aangebracht, met de coax 3x door het gat.
Het printje wordt via een draad aan gat h2 met de geaarde mast verbonden.