<<

pa0nhc actieve capacitieve 0,03-30MHz breedband DX-ontvang antenne.
Een nogmaals verbeterde versie van de pa0rdt "Miniwhip".
Voorlopige ontwikkel gegevens.
20171017

(C) The use, copy and modification of all info on this site is only permitted for non-commercial purposes,
and
thereby explicitly stating ng my radio amateur call sign "PA0NHC" as the original writer / designer / photographer / publisher.

Setjes van 2 printjes  zijn leverbaar.
(evt. samen met bijbehorende transistoren)


Splitter printje.

Antenne printje.

Een externe, stoorvrije 12V tot 14V, 120mA voeding is nodig.
Gebruik geen schakelende voeding.
Een ontwerp voor een stoor vrij voedinkje staat
HIER.


Links Miniwhip gelijmd in einddop, met mantel stromen smoorspoel (10 wdn 2,5mm coax) en rode mast aarddraad, in 25cm x 50mm PVC buis met einddop.

Link werkt niet ? Druk op F5 en probeer opnieuw.

Download de PDF onderdelenlijst 20170909 HIER.


De locatie van C14

20171017
MODs :
1. C10 niet monteren. Deze plaats blijft open.
2. Plaats aan de onderzijde van de antenne print C14 (100 pF NP0) zie foto ==>>
3. L1 is niet 4,7 uH maar wordt een doorverbinding.

Tip :
Voor beste VLF ontvangst : C4,7=0,47uF film,  L2,3=1mH (lage Ri).

Zie voor belangrijke antenne installatie aanwijzingen
onderaan deze pagina.


        Eigenschappen.
- Volledig in klasse A ingestelde elektronica.

- Output IP3 (7 en 8 MHz) +35 dBm, IP2 (1MHz) +45 dBm.

- Slechts twee goedkope moderne SMD onderdelen met op de print vergrote soldeer eilandjes, waardoor makkelijk soldeerbare printjes.
- Nieuwe versie met sterk verbeterde instelling van de MOSfet.
- Waardoor verbeterde gevoeligheid (IL = 0.6dB).
- Modern type hi-Ft SHF transistor emitter volger.
- Max output 2Vrms (!).
- Combiner nu beveiligd tegen overspanning en gezekerd ter voorkoming van schade bij kortsluiting in de coax.
- Tansformator-loze, breedbandige signaal uitkoppeling.
- Schone, IMD-vrije ontvangst tussen 30kHz en 30MHz.
- Er worden goed verkrijgbare halfgeleiders en andere componenten toegepast.
- Bij goede opstelling de allerbeste signaal/ruis verhouding.
- Één enkele dunne coax verbinding voor voeding en signaal overdracht.
- Met bestel gegevens voor onderdelen, en aanwijzingen voor goedkoop en effectief ontstoor materiaal.

        Voor welke signalen is deze Miniwhip geschikt :
De miniwhip is een verticaal gepolariseerde antenne. De volgende eigenschappen gelden voor alle verticaal gepolariseerde antenne systemen :
- Goede resultaten bij de ontvangst van VLF / LF / LW / MG korte afstand grondgolf communicatie,
- Goede resultaten bij de ontvangst van KG communicatie op afstanden boven 500 km (DX).

De Miniwhip is (zoals alle verticaal gepolariseerde antennes) NIET geschikt voor het beluisteren van signalen dichter bij dan 500km op frequenties tussen 3,5 en  7,2 MHz (NVIS).  


Lezen 
de Theorie over de praktijk van de Miniwhip antenne (door pa3FWM).

Luisteren
naar de breedband websdr van de universiteit Twente die met een MINIWHIP antenne alles ontvangt tussen 50kHz en 30MHz. 

 


 


Gereed voor mast montage.


In einddop gelijmd Antenne printje.

Het antenne vlak (de rechtse = bovenste 10cm ) van het antenne printje moet BOVEN de top van een metalen mastje uitsteken.

"GND h2" (links) moet via een dikke draad met het ruisvrij geaarde antenne mastje verbonden worden.

Behuizing van de antenne unit :
Het antenne printje kan verticaal, op één van de volgende manieren, in een niet-afschermende,
druipwater dichte, kunststof buis bevestigd worden :

1. Hangend aan een PVC afsluit dop.
Lijm de boven het printje uit stekende nok met snel hardende twee componentenlijm
waterdicht in een sleuf in de dop (zie foto).

2. Hangend aan één schroef door gat h1   of

3. Zijdelings met twee schroeven door h1 en h3

 


Onderdelen montage.

WAARSCHUWING: Controleer type en waarde van elk onderdeel VOORDAT u het soldeert. MEET weerstanden mbv. een digitale ohm meter. Later verwijderen kan problematisch zijn.
 
Soldeer draadbrug R13 aan de onderzijde van de antenne print. Voorkom kort sluiting. De draad einden mogen niet boven de bovenzijde van de print uitsteken.
- Soldeer alle weerstanden en diodes. 
- Soldeer de keramische condensatoren.
- Soldeer de film condensatoren en de zekering houder.
- Soldeer de elco's en de spoelen.
- Soldeer de BNC op de antenne print. Controleer op kortsluiting tussen R13 en massa.
 
Neem anti- statische maatregelen en voorkom over verhitting bij het solderen van de transistoren.
Soldeer snel met weinig tin en laat na elke soldeer verbindingen het geheel voldoende afkoelen.
 
- Soldeer aan de onderzijde van de antenne print MOSfet T1. Let op de brede pen (drain).
- Soldeer aan de onderzijde van de antenne print SHF transistor T2. Soldeer eerst één voor één de drie smalle pennen. Soldeer als laatste snel de brede koel lip. 

 


Installatie en ontstoren.

Elk antenne systeem presteert net zo goed als zijn plaatsing in de omgeving dat toestaat.

- Installeer de antenne indien mogelijk :
   - zo hoog mogelijk
   - op een stoor vrije locatie
   - aan een stoorvrij geaard mastje (dat NIET verbonden is met de lichtnet veiligheid aarde)
   - zo ver mogelijk verwijderd van metalen oppervlakken en geleiders

- Verbind de massa aansluiting ("GND") van het printje via een korte draad met een stoorvrije aarde (dat geaarde mastje).
- Wikkel direct onder de antenne de coax enkele malen door een ferriet ring met hoge Ui-waarde (5000 of meer).

 Mijdt schakelende voedingen en plasma schermen. Het zijn vaak sterke breedband-jammers.

Storingarme ontvangst :

Zorg dat alle aard aansluitingen van deze antenne installatie uitsluitend met de aarde van de antenne unit verbonden zijn.
De veiligheid (lichtnet-) aarde mag dus NERGENS aangesloten zijn (ook niet bij de voeding of de ontvanger).

Voor uw veiligheid moet de gebruikte lichtnet groep wel voorzien zijn van een aardlek automaat.

Ontstoren:
Breng, voordat u de pluggen monteert, aan het begin en het einde van alle kabels een ferriet ring met hoge Ui waarde aan.
Wind de kabels zo mogelijk meerdere malen door het gat van de kern heen.
!! Als de kabel er bij voorbeeld 3x doorheen gaat, is dat 9x effectiever dan 1x er doorheen !!

Aanbevolen ferriet ringen :
Conrad.nl  BNR 534480
(verwijder evt. eerst de isolerende kappen).
Epcos (TDK) B64290-L618-X35
Conrad BNR 500683
Zij zijn leverbaar in meerdere maten.


Voorbeeld voor de bevestiging van een mantelstromen sperrende ferriet ringkern op de coax :
Gebruik goede kwaliteit (dubbel afgeschermde) dunne coax (2,8 mm).
Wikkel (voordat u de BNC plug monteert) de coax zo vaak mogelijk (minstens 3x) door het  gat van een ringkern met Ui= 3000 - 10.000.

Montage in een 30cm lange 40mm PVC buis, met plaats voor de ringkern na het druipwater dicht afsluiten met doppen.