<<

pa0nhc actieve capacitieve 0,03-30MHz breedband DX-ontvang antenne.
Een nogmaals verbeterde versie van de pa0rdt "Miniwhip".
20170731

Voorlopige ontwikkel gegevens.

De nieuwe versie printjes komen binnenkort beschikbaar, en worden samen met de twee transistoren geleverd.
Prijs en leverdatum zijn nog niet bekend.

Een ontwerp voor een klein stoor vrij voedinkje staat HIER.

            Eigenschappen.
- Volledig in klasse A ingestelde elektronica.
- Schone, IMD-vrije ontvangst tussen 30kHz en 30MHz.
- Er worden goed verkrijgbare halfgeleiders en andere componenten toegepast.
- Nieuwe versie met verbeterde instelling van de dual gate MOSfet.
- Met modern type SHF transistor.
- Niet de hardste signalen, maar bij goede opstelling wel de allerbeste signaal/ruis verhouding.
- Tansformator-loze, breedbandige signaal uitkoppeling met instelbare uitgang.
-
Één enkele dunne coax verbinding voor voeding en signaal overdracht.

- Slechts twee moderne SMD onderdelen met vergrote soldeer eilandjes, waardoor makkelijk soldeerbare printjes.
- Combiner nu beveiligd tegen overspanning en gezekerd ter voorkoming van schade bij kortsluiting in de coax.
- Met bestel gegevens voor onderdelen, en aanwijzingen voor goedkoop en effectief ontstoor materiaal.

        Let op :
Dit antennetje (zoals alle verticaal gepolariseerde antennes) is minder geschikt voor het beluisteren van regionaal korte golf radio verkeer (afstanden tussen tot 500km). Daarentegen geeft het zeer goede resultaten voor communicatie op langere afstanden (DX). Dit is mede afhankelijk van de vrije opstelling.

Klik HIER voor de onderdelen lijst.


Aanbevolen om te lezen:
Theorie over de praktijk van de Miniwhip antenne (door pa3FWM).

Luister naar een pa0nhc-Miniwhip :
De breedband websdr van de universiteit Twente die met een MINIWHIP antenne alles ontvangt tussen 50kHz en 30MHz. 


De antenne eenheid.

V13 : Met verbeterde instelling van T1, en goed verkrijgbare modern SHF type voor T2.
R13 is normaal een draadbrug. Vervang R13 door 47 Ohm als door ongunstige kabellengte T2 oscilleert.
Download het antenne schema HIER


Montage :
Het antenne printje moet verticaal, in een niet-afschermende (40mm PVC 35cm lang) druipwater dichte buis gemonteerd worden.
1. Hangend aan een schroef door gat h1   of
2. Met twee afstand busjes bevestig via h1 en h3   of
3. Hangend aan een PVC afsluit dop, waarin de uit stekende top van het printje met
snel hardende twee componentenlijm waterdicht bevestigd kan worden.

Het antenne vlak moet BOVEN een metalen mastje uitsteken.
"GND h2" moet via een dikke draad met het ruisvrij geaarde mastje verbonden worden.

Combiner voor signaal en voeding,

Deze combiner wordt bij de ontvanger en de externe voeding geplaatst.
Nu beveiligd met een zener diode en een zekering tegen
overspanning, verkeerde polariteit en kortgesloten coax.

Download het splitter schema HIER


Nieuw printje met zener diode en zekering beveiliging.
Passend in afschermende Hammond 1590A aluminium spuit giet behuizing.

 

Installatie en ontstoren.

Elk antenne systeem presteert net zo goed als zijn plaatsing in de omgeving dat toestaat.

- Installeer de antenne indien mogelijk :
   - zo hoog mogelijk
   - op een stoor vrije locatie
   - aan een stoorvrij geaard mastje (dat NIET verbonden is met de lichtnet veiligheid aarde)
   - zo ver mogelijk verwijderd van metalen oppervlakken en geleiders

- Verbind de massa aansluiting ("GND") van het printje via een korte draad met een stoorvrije aarde (dat geaarde mastje).
- Wikkel direct onder de antenne de coax enkele malen door een ferriet ring met hoge Ui-waarde (5000 of meer).

 Mijdt schakelende voedingen en plasma schermen. Het zijn vaak sterke breedband-jammers.

Storingarme ontvangst :

Zorg dat alle aard aansluitingen van deze antenne installatie uitsluitend met de aarde van de antenne unit verbonden zijn.
De veiligheid (lichtnet-) aarde mag dus NERGENS aangesloten zijn (ook niet bij de voeding of de ontvanger).

Voor uw veiligheid moet de gebruikte lichtnet groep wel voorzien zijn van een aardlek automaat.

Ontstoren:
Breng, voordat u de pluggen monteert, aan het begin en het einde van alle kabels een ferriet ring met hoge Ui waarde aan.
Wind de kabels zo mogelijk meerdere malen door het gat van de kern heen.
!! Als de kabel er bij voorbeeld 3x doorheen gaat, is dat 9x effectiever dan 1x er doorheen !!

Aanbevolen ferriet ringen :
Conrad.nl  BNR 534480
(verwijder evt. eerst de isolerende kappen).
Epcos (TDK) B64290-L618-X35
Conrad BNR 500683
Zij zijn leverbaar in meerdere maten.


(Oud type print)
Voorbeeld voor de bevestiging van een mantelstromen sperrende ferriet ringkern op de coax :
Gebruik goede kwaliteit (dubbel afgeschermde) dunne coax (2,7 mm).
Wikkel (voordat u de BNC plug monteert) de coax zo vaak mogelijk (minstens 3x) door het  gat van een ringkern met Ui= 3000 - 10.000.

Montage in een 30cm lange 40mm PVC buis, met plaats voor de ringkern na het druipwater dicht afsluiten met doppen.