Een eenvoudige motor regelaartje voor loop antenne afstemming op afstand.
pa0nhc 20150111

<<

Deze eenvoudige schakeling is een variant van elders gepubliceerde. Het is bedoeld om een 12V/0,5A gelijkstroom motortje te voeden, dat een afstem condensator van een "Magloop" aandrijft.

Klik-rechts op een afbeelding om die te bewaren.

S1 regelt de breedte verhouding van de output pulsen ("duty-cycle"), en daarmee het motortoerental.  Het motor koppel blijft daardoor bij laag toerental relatief hoog. De amplitude van de uitgaande pulsen is constant. Met C3 kan evt. de frequentie van de pulsen aangepast worden.

Met S3 of S4 wordt de motor aangeschakeld en diens draairichting gekozen. Het zijn tuimelschakelaars die bij loslaten automatisch in de beginstand terugkeren, en dan de motor kortsluiten en onmiddellijk laat stoppen.
LED1 of LED2 geeft de draairichting aan.

De motor krijgt geen spanning meer en de LEDs doven als : 
1. S3 en S4 losgelaten worden of tegelijk bediend
2. een eind schakelaar bij de motor geopend wordt. 

Voor T1 kunnen vele types PNP vermogen / schakel transistors worden gebruikt (TO220 of SOT93). Extra koeling is niet nodig omdat de transistor in verzadiging wordt gestuurd.


Het dubbelzijdige printje is zo ontworpen, dat het ook (nadat vijf draadbruggen zijn aangebracht) enkelzijdig gebruikt kan worden. De schakelaars en alle overige componenten worden aan de bovenzijde van het printje gemonteerd. Na het solderen van de aansluitdraden is de montage van het printje tegen de binnenzijde van het deksel van een klein ABS doosje eenvoudig met de 1/4" moeren van de schakelaars. 

Tr1 en TR2 worden met de 12V / 6VA transformatortje verbonden.
Rel1 en Rel2 worden met een band switch relais bij de loop antenne verbonden.
M1 en M2 worden met de loop afstem motor verbonden.


PCB masker, hoge resolutie (1200dpi).

Gecentreerd afdrukken op A5, landscape, 100% grootte, in kleur, en hoogste resolutie of beste kwaliteit.

NB: De motor mag bij de antenne niet met aarde verbonden worden. De massa van het printje eventueel met randaarde verbinden om statische ladingen af te voeren.

Boormal 600DPI.

Voorkom dat eventuele HF signalen in de motor stuurlijn problemen kunnen veroorzaken. Wikkel de motordraden aan het printje en aan de motor enkele malen door een ferrietclamp. Sluit eventuele HF op de motor kort met behulp van een condensator (0.15uF/100V).