<<

Magnetische veldsterkte indicator. 20170607
Voorlopige ontwikkel gegevens.

Een beperkt aantal setjes van 2 printjes is nu leverbaar ß 20 Euro incl. verzenden. 

        Aanleiding.
Ik wil mijn raam antenne ("Magnetic loop") optimaal kunnen aanpassen, terwijl het voor maximale veldsterkte afgestemd is.

Bij het afstemmen van mijn raam antenne lijkt er soms verschil op te treden tussen :
- de frequentie met laagste VSWR, en 
- de frequentie met maximale ontvangst sterkte.
Een oorzaak is mogelijk (naast gewenste magnetische) ongewenste capacitive koppeling met het raam.

        Algemeen.
Dit breedbandige instrumentje is bedoeld om een indicatie te geven van de magnetische "near field" veldsterkte. Het wordt opgesteld in de nabijheid van een raam antenne die afgestemd wordt tussen 7MHz en 3,5MHz. De voeding spanning is 4,5V (3x AA), en de totaal opgenomen stroomsterkte is (afhankelijk van de draaispoel meter uitslag) 2-8mA. Als het apparaatje alleen tijdens afstemmen ingeschakeld is, kan een batterij levensduur van jaren verwacht worden.


Klik HIER om het schema te downloaden.


Buiten unit (antenne)


Binnen unit (meter).

        Schema.
Antenne spoel L1 wordt sterk gedempt door de geringe ingang weerstand van IC1 (225 Ohm).
L1 zal met 50-100uH breedbandig rond 7 tot 5 MHz resoneren.
D1en D2 begrenzen de antenne spanning tot 1,4Vpp, en beveiligen IC1 zo tegen overbelasting.
Om be´nvloeding door E-velden te voorkomen, blokkeren L2-L7 eventueel op de (getwiste !) verbinding kabel aanwezige HF-spanningen.
IC1 zet de HF spanning om in een gelijk spanning. Het kan minimale HF spanningen van 10mV detecteren, werkt nog bij 3V voeding, en heeft een omzetting factor van 7,5Vdc/Vrms.
In deze schakeling is de maximale uitgang spanning door D1 en D2 begrensd tot ca. 3,9V. De uitgang stroom is daardoor max. ca 1,37mA. 
Met instel potmeter "P" in de meter unit is dan de volle schaal uitslag van meter M in te stellen.


Klik HIER om te downloaden


Klik HIER om te downloaden.

        Materialen.

    Conrad bestel Nr
L1 50-100uH (Fres 5-7MHz  
L2-L7 27uH (Fres 7,2MHz) 1405948
C1 1n RM5 ceramic  
C2,6,7 100n RM5 multi layer  
C3 100p RM5 keramisch   
C4 10n RM5 multi layer  
C5 3u3 Tantalium RM5  
R1 2k7  
R2 3k3  
P 1k lin trimmer 431990
IC AD8361ARTZ 6 pin SOT-23 Order
here
Meter 1mA, Ri=210 Ohm 103538
Antenne behuizing Hammond 1599TGY
(Weather resist)
538678
Meter behuizing Hammond 1599TGY 535575
Matterij houder 3x AA 651044,    or 486047
Ferrite rod 8x50mm Ui=300
      or
Ui=125 Amidon
535575

see TXT

XLR bus 3 pole, male 304350
Switch   701343

C5 is een tantalium type.
De overige condensatoren zijn multi layer types met geringe zelfinductie.
Allen met de kortst mogelijke aansluitdraden te solderen !

De 1k instel potmeter P wordt met haaks omgebogen aansluitingen op het printje gesoldeerd.

Een goedkope bruikbare kleine ferriet staaf (50x8mm) past in een klein goedkoop  kunststof doosje.
Het aantal windingen van L1 moet voor 50 uH tot 100 uH experimenteel bepaald worden.
Het is niet geschikt voor hogere frequenties.

NB: Een AM omroep radio ferriet staaf is ongeschikt voor frequenties boven 1,5MHz.. 

Ferriet staven van #61 materiaal (Ui=125) zijn optimaal. Ze zijn oa. te bestellen bij amidon.de
Deze staven zijn duurder, maar het
materiaal  is ook voor hogere frequenties (van 1 tot 30MHz) geschikt.
In verband met de grotere staaf lengte moet daarbij een andere, weer-bestendige (dus duurdere) kunststof waterdichte behuizing worden gebruikt. 

        Wikkel voorbeeld voor ca. 50uH zelfinductie :
Amidon R61-025-400 : 42 windingen
Amidon R61-037-300 : 38 windingen
Amidon R61-050-400 : 33 windingen
Amidon R61-050-400 : 31 windingen
Gebruik bv. lak draad met minstens 1 mm buiten diameter
Voor 100uH zelfinductie het aantal windingen vermenigvuldigen met 1,4.
Voor   25uH zelfinductie het aantal windingen vermenigvuldigen met 0,71.
Alle windingen gelijkmatig over de hele lengte van de staaf verdelen en fixeren mbv. thermische lijm.

        Printjes.
Het dubbelzijdige antenne unit printje bevat 3 gaten :
    1 gat om de antenne staaf te fixeren mbv. een tywrap.
    2 gaten voor montage in een Hammond 1554B2GT polycarbonaat weerbestendige behuizing (Conrad BNR 535575).

het enkelzijdige meter printje en de draaispoel meter passen in een In een goedkoop kunststof Hammond behuizing 1599TGY.
Het meter  printje wordt op de aansluitklemmen aan de achterzijde van de meter gemonteerd.
NB: Omdat niet alle maten van deze meter gegeven waren, moet u zelf passende schroef gaten in de soldeervlakken "+" en "-" boren.
Draai het printje 180gr. als + en - verwisseld moeten worden.

De verbinding kabel kan naar eigen inzicht direct, of via een goedkope XLR inbouw bus aan de print worden aangesloten.